Wednesday, August 26, 2009

Lighting and Color

Saltar al español

Hi!, Welcome to a new article of Sharing Tips Thursday, last time I wrote a little about how the light affects the way you see the volume in an illustration, as well as different tecniques and ways to work on a piece, however the whole article touched very little the subject of color, which is part of the light too.

Despite dedicating most of my time to coloring, since you may have noticed that Joyce does most of the drawings, much of what I learned about color I did by experimentation and not by taking a particular class. In the beggining I used to see a lot of online tutorials, then I just looked the pieces to try and decipher something about how the artist worked. Through this observation I noticed that many illustrations have one or two main colors or tones that rule over every other color, I can see right now in my references folder how the images tend to be violet, green, blue or some other color.

This is because of the color that light casts, as most of you may know the light can have any color of the rainbow, though most of the times the light we see through the day is white or close to that color because of the sun, if we pay attention, we can see during the day the different colors of the light, there are the typical bulbs which emit a red light (though one may see it as yellowish), fluorescent light casts a green color, and even during sunset we can see the orange tones because of the angle in which the rays of sun reach the earth. In all these occasions we can appreciate how the colors of our enviroment change accoring to the light, this may seem a painfully obvious concept, but it can be hard to grasp in an illustration.

A professor once told me that color is not only light, but is energy too, colors communicate an emotion and have different connotations, these connotations can even change depending on the culture or region of the world you are in. So choosing a main tone for an illustration is one of the crucial steps for the success of it.

In a more technical matter, once this tone has been chosen you can work (I do it) inside a range of colors close in the color wheel so that they combine well, because of the color of the light there will be some tones that just won't show in the illustration, and some colors will even look different accorging to the enviroment, grayish colors tend to change a lot, and some neutral colors too, this is something that wonders me every time I work.

However, there is a fine line between an illustration that combines perfectly, and one that's monochromatic, there's some care to be had when you combine colors, since in the effort to make them look good together, they can look too much alike, which, at least to me, results unattractive in a piece.

On the other hand, taking into account what was explained in the last article, different sources of light can not only give volume, but diverse tones to a single color, combining both aspects is key fto make an illustration work well.

If you have any questions or suggestions


Just drop an email at contact@bananaorange.com
--------------------------
Spanish


Iluminación y Color

¡Hola!, Bienvenidos a una nueva entrega de compartiendo tips los jueves, la vez pasada escribí un poco acerca de como la luz afecta la manera en que se aprecia el volumen en la ilustración así como distintas técnicas y formas para trabajar una pieza, sin embargo en todo el artículo se tocó muy poco el tema del color, que es parte de la luz también.

Pese a dedicar la mayor parte de mi tiempo a colorear, pues se habrán fijado que Joyce hace la mayoría de los dibujos, mucho de lo que aprendí acerca del color lo hice por medio de la experimentación y no a través de alguna clase particular. Al principio observaba muchos tutoriales online y luego tan solo miraba las piezas para intentar decifrar algo respecto a como trabaja el artista. Mediante esta observación me pude fijar que muchas ilustraciones tienen uno o dos colores principales, o más bien ciertos tonos que mandan sobre los demás colores, ahora mismo puedo ver en mi carpeta de referentes como las imágenes tienden a ser violetas, verdes, azules o algún otro color.

Esto se debe precisamente al color que proyecta la luz, como sabrán muchos de ustedes esta puede tener cualquiera de los colores del arcoiris, pese a que muchas veces la luz que apreciamos en el día es blanca o cerca de ese color debido al sol, si observamos durante el día podemos ver los distintos colores de la luz, están las típicas ampolletas proyectan una luz roja (aunque se aprecie como amarillenta), la luz fluorescente proyecta un color verde, incluso durante el atardecer podemos ver los tonos naranjos del sol debido al ángulo de los rayos que nos llegan. En todas estas ocasiones podemos apreciar como los colores de nuestro entorno cambian de acuerdo a la luz, esto puede ser un concepto dolorosamente obvio, pero en la ilustración es difícil de controlar.

Un profesor me dijo una vez que el color no solo es luz sino que también es energía, los colores comunican una emoción y tienen distintas connotaciones, estas connotaciones incluso pueden cambiar dependiendo de la cultura o región del mundo en que se habite. Por lo que elegir un tono principal para una ilustración es uno de los pasos cruciales para el éxito de la misma.

Pasando a la parte más técnica, una vez elegido este tono se suele trabajar (o debería decir “suelo trabajar”) dentro de una gama de colores cercanos en la rueda de color para que combinen entre si, debido al color de la luz hay ciertos otros tonos que simplemente no se apreciarán en la ilustración, e incluso, y esto es algo que a mi me maravilla cada vez que trabajo, algunos colores se apreciarán como distintos según su entorno, los colores más grisaseos tienden a cambiar mucho, y ciertos colores neutros también.

Por otro lado, teniendo en cuenta lo que se explicó en el artículo anterior, distintas fuentes de luz pueden dar no solo volumen, sino diversos tonos a un mismo color, combinar ambos aspectos es clave para que una ilustración resulte bien.


Si tienen preguntas o sugerencias:


Envíen un email a contact@bananaorange.com

No comments:

Post a Comment