Thursday, March 18, 2010

Tone and Color

Saltar al español

A while ago I mentioned the classic Grisaille tecnique, where you begin by painting just the tone of an image in black & white and then lay the color on top of that, people that use this tecnique say that it's much easier to achieve volume if you forget the color for a moment.

Well, it turns out that this idea could be right, because according to the latest hypothesis the visual brain processes the tonal information separately from the color information.

The color process specialies in identifying what an object is, while the tonal information is used to locate that object in the space.

It's funny how new tecnology can validate ideas that were already taken into account, the grisaille tecnique has been used for a long time and it resurfaced thanks to digital coloring, since the colors that usually came up muddy with traditional media can now be worked until they come up right.

I personally haven't used this tecnique since I usually paint everything in just one or two layers and don't use the different color modes of the softwares (multiply, lighten, etc). But it could result in an interesting experiment.

For more info read:

Gurney Journey: The Two-Streams Hypothesis

Questions or suggestions?

Drop an email to contact@bananaorange.com
--------------------------
Spanish

Tono y Color

Hace un tiempo mencioné la clásica técnica del Grisaille donde se comienza pintando los tonos de una imagen y luego se pone el color encima, quienes usan esta técnica alegan que es mucho más fácil lograr volumenes correctos si es que se olvida el color por un momento.

Bueno resulta que esta idea podría estar en lo correcto, puesto que según las últimas hipótesis el cerebro visual procesa la información tonal de separada de la información del color.

El procesamiento del color se especializa más en identificar que es un objeto, mientras que la información tonal sirve para ubicarlo espacialmente.

Es curioso como nueva tecnología puede validar ideas que ya estaban teniendo en cuenta, la técnica del grisaille se ocupa desde hace mucho tiempo, y ha resurgido gracias al coloreado digital, ya que los colores que generalmente quedaban algo sucios con medios tradicionales ahora pueden trabajarse hasta quedar bien.

Personalmente no he intentado utilizar esta técnica, usualmente pinto todo en una u dos capas y no ocupo mucho los distintos modos en que pueden estar (multiplicar, aclarar, etc). Sin embargo podría resultar un experimento interesante.

Para más información lean

Gurney Journey: The Two-Streams Hypotesis (inglés)

¿Preguntas o Sugerencias?

Envíen un email a contact@bananaorange.com

Bookmark and Share

No comments:

Post a Comment