Thursday, May 27, 2010

Working with Grisaille

Saltar al español

After many times of recomending to experiment and try different things, I decided to follow my own advice and finally work with Grisaille.

It was very different from what I'm used to since this is about working in grayscale and I tend to put a lot of attention to color.

After trying the tecnique I decided to do a mental list of the pros and cons I found:

It can be worked in very different ways I've seen tutorials here and there and they're all very different, there are people that just use the tecnique to do the volumes while others do the whole image in grayscale. Which brings me to my second point.

The more gray you use, the more work fixing colors you have Shadows tend to be less saturated, so if you work with just the volumes it's not too much troubles fixing the colors later, but if you make the whole illustration in grayscale, it's hell to do so. Maybe this is why some people tend to use really saturated colors and layers whith effects after finishing up the grays.

It doesn't really save time if you don't know how to use the tecniqueBecause you actually doing the illustration twice, one for volume, another for color, maybe there's a third time if you decide to fix everything afterwards. If you're not used to it, the volumes come out really slow, as always, you just have to practice.

Volumes look great This is obvious, but if you just concentrate on the volumes, they look amazing.

If you work digitally, you'll have to use a lot of layers Maybe this isn't a big deal for everyone, but I'm used to work in just one layer, maybe two if I want to cover up something later, but if you use this tecnique you'll have to use layers with the multiply and overlay properties for sure.

I think those would be my thoughts on the subject, my veredict... well, it was very uncomfortable for me, as I've mentioned, what I like about an illustration is the richness and interaction between colors, which obviously doesn't happen this way.

I invite you to try the tecnique anyway, I've seen some good results with it.

Skip the spanish to see my result in grayscale.

Questions or suggestions?

Drop an email to contact@bananaorange.com
--------------------------
Spanish

Trabajando con Grisaile

Después de recomendar muchas veces que experimenten y hagan cosas diferentes, decidí seguir mi propio consejo y trabajar con el Grisaille de una vez por todas.

Fue algo muy distinto a lo que estoy acostumbrado, ya que siempre pongo mucha atención al color y bueno, esto se trata de trabajar en escala de grises.

Después de probar la técnica decidí hacer una lista mental de los pros y los contras que encontré:

Se puede hacer de muchas formas He visto tutoriales aquí y allá y suelen ser muy distintos, a grandes rasgos, hay gente que solo usa el grisaille para los volúmenes, y otros hacen la pieza entera en escala de grises. Eso me lleva a mi segundo punto.

Mientras más gris, más trabajo arreglando los colores Las sombras suelen ser menos saturadas, por lo tanto al trabajar los volúmenes primero no es mucho problema arreglar eso después, pero si se hace la ilustración entera en grises, es un infierno arreglar los colores después. Quizás por eso mucha gente usa colores muy saturados y capas con efectos después de terminar los grises.

No ahorra tiempo realmente si no se sabe como hacer Porque de hecho se trabaja la ilustración dos veces, una para los volumenes, otra para los colores, y si se quiere arreglar los colores, es una tercera vez, además, si uno no está acostumbrado a trabajar así, los volumenes salen muy lento, como todo, es cosa de práctica.

Los volúmenes quedan bien Esto es algo obvio, pero concentrándose solo en dar volumen a la pieza estos quedan realmente bien.

Si se trabaja digital, hay que usar muchas capas Lo cual quizás no resulte sorprendente para muchos, pero yo suelo trabajar todo en una capa, quizás 2 cuando tengo que hacer detalles y 'tapar' cosas, pero al usar el grisaille es esencial ocupar capas en modos de multiply u overlay entre otros.

Creo que esas serían mis apreciaciones al respecto, mi veredito... bueno, lo encontré muy incómodo realmente, como ya he dicho, algo que me gusta de la ilustración es la riqueza e interacción entre colores, cosa que no suele ocurrir en este caso.

Los invito a probar la técnica de todas formas, he visto resultados realmente buenos con ella.

Aquí está el resultado en grises de lo que trabajé.


¿Preguntas o Sugerencias?

Envíen un email a contact@bananaorange.com



Bookmark and Share

No comments:

Post a Comment