Thursday, October 22, 2009

Consistency

Saltar al español

For some reason I feel like I wrote the last article of this column a century ago, a lot has happened these weeks, and some of those things are pushing me to write about this subject.

In the past I wrote about how to create your own style and the importance of experimenting in order to achieve this, but I failed to mention that is also essential to keep a level of consistency in your work.

When you work as a professional illustrator you can't keep jumping between styles all the time, art directors look for a clear direction in your line of work, and that all the pieces have approximately the same level and tecniques. This is obviously because they don't want to hire an illustrator and be wondering what kind of artwork will be delivered.

But there are a lot of illustrators that handle different styles, and there are those who can adapt their work to what the client is asking for, and show a variety of pieces in their portfolios. This is all very good if the illustrations clearly have different styles, like semi-realistic, funny, cartoony, etc. As long as you can tell there's a control over the tecnique that allows to do all that, and it's not just the artist trying different things.

This may make my previous advice about experimenting look bad, but it's not that it can't be done, you just have to be careful:
  • If it's a professional job, it's better to take small steps than to change everything all of the sudden.

  • If you want to show the piece in your portfolio, make sure that it has a style that's different enough from the rest and is not just a change of tecniques.

  • If you want to do something very risky, if probably best to try it on a personal piece, it may even result in a failed experiment.
That way you can keep a certain level of professionalism and consistency in your work while at the same time level up by trying different things, the idea is to eventually find a style that you're comfortable with, or a lot of them, and keep it. Then you can just eternally improve in other aspects such as lighting, color, human figure, etc.

This way your portfolio will be more attractive to future clients / employers, if you're looking to pursue a job in the industry.

Until the next time!

Questions or suggestions?

Drop an email to contact@bananaorange.com
--------------------------
Spanish

Consistencia

Por alguna razón siento como si hubiera escrito el artículo anterior de esta columna hace como un siglo, han pasado hartas cosas estas semanas, y algunas de ellas me empujan a escribir este tema.

En el pasado escribí acerca de como crear un estilo propio y lo importante que es experimentar para hacerlo, sin embargo hay que mencionar también que es esencial mantener un nivel de consistencia en los trabajos.

Cuando se trabaja profesionalmente como ilustrador, no se pueden dar saltos de estilo todo el tiempo, los directores de arte buscan que tu línea de trabajo tenga una dirección clara, y que todas las piezas tengan el mismo nivel y técnica aproximadamente. Esto es obviamente porque no quieren contratar a un ilustrador y no saber con que tipo de ilustración va a salir.

Por supuesto hay muchos ilustradores que manejan diversos estilos, y hay otros que pueden adaptarse a lo que piden, y muestran una variedad de piezas en sus portafolios. Eso está muy bien si es que las ilustraciones tienen claramente estilos distintos, como semi-realista, divertido, fantástico, cartoon, etc. Mientras se note claramente que hay un manejo de la técnica tal que permite abarcar todo eso, y no que simplemente se están probando distintas cosas.

Esto quizás deja mal al consejo anterior de experimentar, pero no es que no pueda ser hecho, tan solo hay que tener cuidado:
  • Si se trata de un trabajo profesional, es mejor dar pequeños pasos que cambiar todo repentinamente.

  • En caso de querer mostrar la pieza en un portafolio, asegurarse de que tiene un estilo suficientemente distinto a las demás y no es solo un cambio de técnica.

  • Si se quiere hacer algo muy arriesgado, es mejor dejarlo como una pieza personal, incluso podría resultar como un experimento fallido.
Así se puede mantener cierto nivel de profesionalismo y consistencia en el trabajo mientras al mismo tiempo se sube de nivel probando diversas cosas, la idea de esto es eventualmente encontrar un estilo con el que se esté cómodo, o varios de ellos, y quedarse con él. Luego se puede mejorar eternamente en otros aspectos como iluminación, color, manejo de la figura humana, etc.

De esta forma el portafolio será más atractivo para sus futuros clientes / empleadores, si es que buscan perseguir una carrera en el mundo de la ilustración.

¡Hasta la próxima!

¿Preguntas o Sugerencias?

Envíen un email a contact@bananaorange.com


Bookmark and Share

No comments:

Post a Comment